Home » Hvad er en god historie?

Hvad er en god historie?

Drømmer du om at få en historie i medierne? Så er der én ting, du skal starte med at grave frem: En god historie.

Det lyder nemt. Men hvad pokker er en god historie?

Det er der selvfølgelig ikke noget entydigt svar på. I det her blogindlæg vil jeg alligevel prøve at give nogle bud, som forhåbentligt kan få din hjerne tunet ind på de gode historier.

Spot den gode historie

En del af mit arbejde er at få historier om fondsstøttede projekter i lokale medier og fagmedier. Nogle gange giver det sig selv, at det er en god historie. Andre gange er jeg nødt til at grave lidt for at finde frem til den særlige vinkel, der kan hjælpe historien på vej.

Når jeg skal vurdere, om en historie egner sig til medierne, bruger jeg AVIS-kriterierne. Det gælder også, når en lidt kedelig historie skal vinkles skarpt, så den bliver appetitlig nok for et medie.

AVIS-kriterierne

Her kommer de fire kriterier og lidt ord på min forståelse:

1. Aktualitet

Historien skal være ny. Det betyder kort sagt, at den skal ikke være bragt før eller hørt før. Historien kan også være en lokal vinkel på en landsdækkende nyhed eller lægge sig op ad et aktuelt emne eller en tendens i tiden. Det kan være alt fra coronaepidemi og kvindernes kampdag til påske-sæsonen.

2. Væsentlighed

Historien skal være relevant for målgruppen. Her skal du øve dig i at tænke ”udefra-og-ind” og ikke falde i fælden med at fortælle historier, som kun er relevant for din egen organisation. Historien kan have konkret betydning for modtagerens hverdag, fx ”sådan håndterer du dit affald rigtigt”. Men den kan også bare gøre modtageren klogere på et interessant emne, fx at der er indkøbt en ny smart maskine til at sortere affald.

3. Identifikation

Historien skal handle om mennesker og følelser. Vil du fortælle om en generel tendens, så brug en case som eksempel – altså en person, som kan fortælle om sine oplevelser. Sæt ansigter på – også gerne på dit foto. Lad historien handle om noget, som modtageren kender fra sit eget liv, fx fra lokalsamfundet eller en velkendt situation.

4. Sensation

Historien skal overraske. Det behøver ikke være breaking news, men find den lille overraskelse frem i historien. Noget, som kan undre læseren. Noget, som er anderledes nu, end det var tidligere. At finde historiens overraskelses-element kan være din genvej til medierne.

Brug din god-historie-radar

Når du forsøger at finde en god historie, så tænk på, hvad du ville fortælle din sidemand til en god fest. Det skal være en historie, som sætter konkrete billeder på dit emne. En historie, der har betydet noget for nogen.

Jeg tror, du ligesom de fleste andre har en god-historie-radar. Brug den!

Når vi fortæller historier mundtligt bruger vi en række virkemidler, som faktisk også kan bruges på skrift. Humor er oplagt og fungerer fantastisk godt på sociale medier. Med ”suspense” kan du vente med at afsløre pointen, til du har læseren på krogen. Eller du kan fortælle historien som et eventyr med helte, skurke og hjælpere. Brug metaforer og et beskrivende sprog, så læseren får billeder i sit hoved. Og tal til følelserne.

Kort sagt: Benyt dig af de tricks, du bruger, når du fortæller en god historie in real life.

Pas altid på med at fremstille jer selv for perfekte og reklame-agtige. Vi vil have uperfekte og menneskelige historier, som vi kan relatere til. Det vil din sidemand til festen også!

Hvad er et godt foto?

Et effektivt og vigtigt virkemiddel til at få en historie i avisen eller til at skabe opmærksomhed på sociale medier, er et godt foto.

Er der økonomi til det, så få en professionel fotograf til at tage et sæt billeder, som I kan bruge i forskellige sammenhænge.

Og skal I selv i gang med kamera eller mobiltelefon, så er her lidt tips fra mig. Jeg er på ingen måde professionel fotograf, men måske kan du bruge mine erfaringer.

  • Det bedste foto fortæller selv en historie og hænger tydeligt sammen med dit budskab.
  • Vælg et motiv med aktivitet – mennesker, der gør noget.
  • Gå tæt på motivet, så baggrunden fylder mindre.
  • Planlæg dit foto, men få det til at se tilfældigt ud!
  • Husk høj opløsning og helst bredformat.

Held og lykke med at grave den gode historie frem og få medierne til at bide på!

Læs også mit blogindlæg om, hvordan du får dit projekt i medierne.